Valld csa be: neked is rossz érzés,mikor csúfolnak az iskolába.Főleg ha tudnál is ellene mit tenni!
Kiből lesz áldozat?
Azt gondolná az ember, hogy elsődlegesen a szokatlan külső jegyek vagy belső tulajdonságok miatt válik a gyermek gúnyolódás célpontjává. Holott a szakemberek szerint a "másság" csak másodlagos jelentőségű, a kirekesztettek legfontosabb közös tulajdonsága az, hogy ügyetlenül kezelik a konfliktusokat. A szorongó, bizonytalan, félénk gyerekek a legveszélyeztetettebbek. Érzékenységük miatt ugyanis mindent a szívükre vesznek, könnyen sírva fakadnak vagy dührohamot kapnak, amin a "zaklatók" jól szórakoznak, élvezik a hatalmukat felette.
Ezen felül még saját hibából is lehet a gyerek kiközösítécélpontja. Például ha nem mos rendszeresen fogat,büdös a lehellete,meg ilyenek. Persze ha ezt másik gyerek elmeséli otthon,annak a gyereknek a szülei nem a gyereket,hanem a gyerek szüleit fogják hibáztatni.
Mit tanácsolhat a szülő?
Nincsenek tuti receptek, mindegyik közösségben más vezethet eredményre, de néhány bevált trükk létezik:
- Ha megjegyzést tesznek rá a többiek, engedje el a füle mellett vagy nevessen. Ha érzik, nem fél tőlük, békén fogják hagyni.
- Uralkodjon magán. Ne fakadjon sírva, ne dühöngjön, azzal csak bátorítja őket.
- Sértő megjegyzéseket nem érdemes túllicitálni. Hatásosabb, ha nem reagál. Hagyja faképnél a sértegetőt.
- Ha csoport zaklatja, nézzen a szemébe a leggyengébbnek, és mondja határozottan: ez nem vicces.
- Meg kell győzni a gyermeket, nem szolgált rá erre a bánásmódra! Nem az ő hibája, hogy mások gonoszkodnak vele.
- Ne húzza meg magát félelmében. Pókerarc, mosoly, magabiztosság: lefegyverző lehet.
- Érdemes biztatni a gyereket, válasszon magának értelmes hobbit, valamilyen sportágat, amelyben ügyes. A siker önbizalmat ad.
- Ne hagyjuk magára a küzdelemben. Beszéljünk a tanárokkal, ha kell, az iskolaigazgatóval, és ne szégyelljük nevelési tanácsadó, pszichológus segítségét kérni! |